Hvad er organiske opslag?
Organiske opslag er de opslag, du deler på dine sociale medier uden at betale for distributionen. De når kun dit nuværende publikum og de, der finder dit indhold gennem søgning eller ved at andre har kommenteret, liket eller delt.
Organiske opslag hjælper dig med at opbygge en autentisk forbindelse til dit publikum. Hver gang du deler relevant, engagerende indhold, giver du folk en grund til at følge din side og interagere med dit brand. Dette kan hjælpe dig med at opbygge langvarige relationer, der fører til loyalitet og mund-til-mund-markedsføring.
Sådan skaber du effektive organiske opslag
Inden du går i gang er der en række faktorer der er vigtige at have styr på.
1. Kend din målgruppe
Det første skridt er at forstå, hvem dit publikum er, og hvad de ønsker at se. Hvilket indhold er mest relevant for dem? Hvad vil de lære, og hvad vil de dele med deres venner?
2. Vær autentisk
Din unikke stemme og personlighed er det, der adskiller dig fra mængden. Find dit brand DNA og lad det skinne igennem i dine opslag!
3.Skab værdifuldt indhold
Din målgruppe bruger tid på at se dit indhold, så sørg for, at det er tiden værd. Kan du underholde dem, informere dem, inspirere dem eller løse et problem for dem?
4. Interager med dit publikum
Sociale medier er ikke en envejs gade. Svar på kommentarer, still spørgsmål og skab en samtale. Interaktion kan hjælpe med at øge rækkevidden af dine opslag og nå ud til nye brugere, der kan være potentieller kunder i din virksomhed.
5. Test og lær
Prøv forskellige typer indhold, forskellige tidspunkter for posting og forskellige måder at engagere dit publikum på. Brug dataene til at lære, hvad der fungerer bedst, og juster din strategi efter hvad der virker og giver det bedste resultat.
Sammensætning af tekst og billede
Når du skaber content, er det vigtigt, at der er en sammenhæng mellem det visuelle, altså det billede eller den video du bruger og teksten.
Det visuelle har i både organiske opslag og annoncering stor betydning, da det er det der skal fange opmærksomhed.
Teksten er sekundær, så husk et flot visuelt content ellers kan din tekst, i de fleste tilfælde være ligegyldig.
Her får du 3 eksempler på organiske opslag:
Så mange opslag skal du lave
For at få det mest optimale ud af din tilstedeværelse online, vil vi anbefale at du poster et opslag hver dag.
Det kan virke af meget, men med planlægning kan det gøres på blot et par timer.
Sæt dig ned en gang om ugen og lav 7 opslag. Når de er på plads, går du ind på den platform du ønsker at poste dem på og planlægger hvornår det skal udgives. På denne måde sikre du gode opslag, varieret indhold og tilstedeværelse.
Kan det ikke lade sig gøre med et opslag hver dag?
Så lav som minimum 3 hver uge. Når du har styr på det, kan du sikkert godt sætte antallet lidt op.
Nye undersøgelser viser, at Danmark er det land i EU der bruger sociale medier mest. Så hvis Danamark er dit marked, vil det give rigtig god mening, at sætte lidt tid af, til at komme i gang.
Her kan du se, hvor stor en andel der er på hver platform.
Måske det kan hjælpe dig lidt, til hvilken vej du skal gå.
Læs hele artiklen fra Danmarks Statistik
Forhåbentlig har du nu en bedre forståelse for, hvordan du kan optimere dine organiske opslag på sociale medier og skabe en stærkere forbindelse til dit publikum.
Husk, at succes på sociale medier kræver tid, tålmodighed og en vilje til at lære og tilpasse sig.
Men med de rigtige strategier på plads, er det kun et spørgsmål om tid, før du begynder at se resultater.
Held og lykke med din sociale medie strategi!